איך משחקים בלוט?
בלוט הוא משחק אסטרטגיה מהנה מסוג "לקיחה" (Trick-taking) שמיועד לארבעה שחקנים.
המשחק הומצא בערך בשנת 1920 בצרפת, והוא עדיין נחשב לאחד ממשחקי הקלפים הכי פופולארים במדינה.
אתה (הקוף החום ) והשותף שלך (האפרוח הצהוב ) תשחקו נגד היריבים שלכם (השועל האדום והבונה הכחול ).
המשחק משוחק עם חפיסה של 32 קלפים: קלפים 7 עד אס, בכל אחת מארבע הסדרות. חשוב להבין שחוזק של קלף עשוי להשתנות בהתאם לסדרת הקלף!
בואו נבין לעומק איך משחקים.
בבלוט, סדרה אחת הופכת להיות "הסדרה השליטה", ונהיית חזקה יותר משלוש הסדרות האחרות. קלפים מהסדרה השליטה מנצחים קלפים מכל סדרה אחרת, גם אם הדרגה שלהם גבוהה יותר.
הבחירה והשימוש בקלפים שליטים היא חשובה כשמשחקים בלוט. למשל, נסיך שווה 2 נקודות בסדרה רגילה, אבל שווה 20 כשהוא מהסדרה השליטה.
סדרה רגילה |
סדרה שליטה |
דרגה |
ניקוד |
|
דרגה |
ניקוד |
A |
11 |
|
J |
20 |
10 |
10 |
|
9 |
14 |
K |
4 |
|
A |
11 |
Q |
3 |
|
10 |
10 |
J |
2 |
|
K |
4 |
9 |
0 |
|
Q |
3 |
8 |
0 |
|
8 |
0 |
7 |
0 |
|
7 |
0 |
בואו נלמד עוד לפני שנתחיל לשחק!
בלוט משוחק בכמה סיבובים, כשכל סיבוב מתחיל בשלב של "מיקוח" לפני שעוברים לשלב הטריקים.
חלוקה ומיקוח
המחלק מערבב את החפיסה, ואז מחלק חמישה קלפים לכל שחקן. לאחר מכן המחלק חושף את הקלף העליון בקופה.
השחקן לשמאלו של המחלק מחליט ראשון האם "לקחת" או "לדלג" על הקלף העליון. אם הוא בחר לקחת את הקלף, הקלף עובר אליו והסדרה של הקלף הופכת להיות הסדרה השליטה. אם הוא בחר לדלג, ההחלטה עוברת לשחקן לשמאלו.
אם כולם החליטו לדלג, השחקנים מקבלים הזדמנות נוספת לקחת או לדלג על הקלף. הפעם, מי שיבחר לקחת את הקלף יוכל לבחור כל סדרה שתהפוך לשליטה, פרט לסדרה של הקלף העליון.
אם גם הפעם כל השחקנים בחרו לדלג על הקלף העליון, כל הקלפים מוחזרים לחפיסה, היא מעורבבת, המחלק מחלק את הקלפים לשחקנים, והמיקוח מתחיל מחדש.
ברגע ששחקן בחר לקחת את הקלף העליון, הסדרה שלו כאמור הופכת לסדרה השליטה. הוא יקבל שני קלפים נוספים ושלושת השחקנים האחרים יקבלו שלושה קלפים נוספים, כך שסך־הכל יהיו לכל שחקן שמונה קלפים ביד.
הכרזות
חלק מהקלפים יכולים ליצור צירופים מיוחדים שמזכים אותך בנקודות נוספות. הצירופים האלו נקראים "הכרזות". יש שלושה סוגי הכרזות:
-
ריבוע: נאמר כשיש לך ארבעה קלפים מאותו דירוג, למשל ארבעה נסיכים או ארבעה אסים. הניקוד של הריבוע נקבע על פי הדירוג של הקלפים שלו:
- ריבוע של נסיך: 200 נקודות
- ריבוע של תשע: 150 נקודות
- ריבוע של אס, מלך, מלכה או עשר: 100 נקודות
ארבעה קלפים של שבע או של שמונה לא נחשב "ריבוע" ולא מזכים באף ניקוד.
-
רצף: נאמר כשיש לך רצף של שלושה קלפים עוקבים או יותר מאותה סדרה. למשל נסיך-מלכה-מלך-אס לב, או שבע-שמונה-תשע עלה. הדירוג שקובע מה נחשב כרצף הוא שבע (הנמוך ביותר) עד אס (הגבוה ביותר).
הניקוד של הרצף נקבע על פי מספר הקלפים המשתתפים בו:
- חמישייה: 100 נקודות
- רביעייה: 50 נקודות
- שלישייה: 20 נקודות
- בלוט-רבלוט: נאמר כשיש לך ביד את המלך והמלכה מהסדרה השליטה. הכרזה זו מזכה ב־20 נקודות.
פרט לבלוט-רבלוט, כל שחקן מכריז על ההכרזות שלו כשהוא משחק את הקלף הראשון שלו לאותו סיבוב.
אם ברשותך בלוט-בלוט, אתה תכריז "בלוט" כשתשחק את המלך או את המלכה, ותכריז "רבלוט" כשתשחק את הקלף השני מביניהם.
קלף לא יכול להשתתף ביותר מהכרזה אחת.
מי מקבל את הניקוד עבור ההכרזות שלו?
רק קבוצה אחת מקבלת את הניקוד עבור ההכרזות שלה (פרט לבלוט-רבלוט): זו שיש לה את ההכרזה החזקה ביותר. הקבוצה האחרת לא מקבלת נקודות.
בסוף סיבוב, הקבוצה עם ההכרזה החזקה ביותר מוסיפה לניקוד שלה את סכום כל ההכרזות שלה.
ההכרזה של בלוט-רבלוט תמיד תזכה את הקבוצה בנקודות, בלי קשר להכרזות האחרות.
איך קובעים מי ההכרזה החזקה ביותר?
ריבוע יותר חזק מכל רצף. אם לשתי הקבוצות יש ריבועים, זו עם הניקוד הגבוה יותר תנצח (למשל ריבוע של נסיך ינצח ריבוע של מלך). אם לשתי הקבוצות יש ריבועים עם אותו ניקוד, זו עם הריבוע הגבוה יותר (מבחינת דירוג) תנצח (למשל ריבוע של אס ינצח ריבוע של מלך).
במקרה ולשתי הקבוצות יש רצפים באורך שווה, זו עם הקלפים הגבוהים יותר (מבחינת דירוג) תנצח. אם לשתי הקבוצות יש שני רצפים בעלי אורך זהה ובעלי דירוג זהה, זו עם הסדרה השליטה תנצח. אם לאף אחד אין רצף מהסדרה השליטה, זו שהוכרזה קודם בתור תנצח (למשל רצף של עשר-נסיך-מלכה ינצח רצף של שמונה-תשע-עשר).
במידה ויש לך רצף של יותר מחמישה קלפים, חמשת הקלפים הגבוהים ביותר מתוכה הם אלה שיוכרזו.
שלב הטריקים
עכשיו הכיף מתחיל! יש שמונה תורות בכל סיבוב (כמספר הקלפים ההתחלתיים). ככה עובד תור:
- השחקן לשמאלו של המחלק משחק איזה קלף שהוא רוצה מהיד שלו. הקלף הזה נקרא "הקלף הפותח" והסדרה שלו נקראת "הסדרה הפותחת".
- השחקנים הבאים, עם כיוון השעון, חייבים לשחק קלף מהסדרה הפותחת, אם יש להם אחד כזה. הפעולה הזאת נקראת "להמשיך את הסדרה".
- אם אתה לא יכול להמשיך את הסדרה ויש לך קלפים מהסדרה השליטה, אתה חייב לשחק אחד מהם. כזכור, קלף שליט הוא קלף מהסדרה של הקלף שנבחר בהתחלה בשלב המיקוח. לדוגמה, אם הסדרה הפותחת היא לבבות, הסדרה השליטה היא יהלומים ואין לך לך לבבות, אתה חייב לשים יהלום. זה נקרא "לשלוט".
- במידה ואתה חייב לשלוט ושחקן אחר כבר הניח קלף שליט לפניך, אתה מוכרח לשחק קלף שליט גבוה יותר. לדוגמה, אם מישהו שיחק את התשע השליט ולך יש את הנסיך השליט, אתה מחויב לשחק אותו. כל זה בהנחה ואין לך אפשרות להמשיך את הסדרה.
- החריגה היחידה מהכלל הזה הוא כשהשותף שלך מוביל (בינתיים) את התור. במקרה הזה אתה לא מחויב לשחק קלף שליט חזק יותר משלו, אתה יכול לשחק קלף שליט חלש יותר.
- השחקן ששיחק את הקלף הגבוה ביותר מהסדרה הפותחת, או את הקלף השליט הגבוה ביותר, מנצח את התור.
- השחקן שניצח את התור יתחיל את התור הבא.
ספירת הניקוד
עכשיו הזמן לספור את הנקודות ולראות מי ניצח! ככה זה עובד:
- הניקוד של כל סיבוב הוא סכום הניקוד מהטריקים, בצירוף הנקודות מהכרזות, כל אחד מהם נספר בנפרד.
- כל קבוצה סופרת את הניקוד שלה מהטריקים. הקבוצה שניצחה בתור האחרון מקבלת בונוס של 10 נקודות.
- הקבוצה שלקחה את הקלף העליון בשלב המיקוח, נקראת "הקבוצה הלוקחת". הקבוצה הלוקחת מחויבת לקבל מספר נקודות שווה או גבוה מזה של הקבוצה היריבה. אם היא עמדה בכך, כל קבוצה מקבלת את סכום הנקודות שהיא אספה מהטריקים.
- לחילופין, אם הלוקחים השיגו פחות נקודות מהיריבים, הם מאבדים את כל הנקודות שהם אספו בסיבוב והיריבים מקבלים את מלוא הנקודות.
- חשוב לזכור שהקבוצה הלוקחת חייבת להשיג לפחות את מספר הנקודות שהיריבה השיגה מהטריקים (טריקים + בונוס מהטריק האחרון), מבלי לקחת בחשבון את הניקוד מהכרזות ו/או בלוט-רבלוט.
- מספר הנקודות המקסימלי שאפשר להשיג מהטריקים הוא 162 (152 מהטריקים הרגילים + 10 בונוס מהתור האחרון), מה שאומר שכדי שהקבוצה הלוקחת תנצח בסיבוב היא חייבת להשיג לפחות 81 נקודות.
- מקרה מיוחד קורה כשקבוצה מנצחת בכל הטריקים בסיבוב מסוים. ללא קשר להאם היא הקבוצה הלוקחת או לא, היא מקבלת בונוס של 90 נקודות שנקרא "קאפוט", בנוסף לנקודות שלה מהטריקים ומהטריק האחרון. קבוצה שביצעה "קאפוט" מקבלת בסיבוב 252 נקודות מהטריקים.
- נוסף על הניקוד מטריקים, הקבוצה שביצעה את ההכרזה החזקה ביותר תקבל בנוסף את הניקוד מההכרזות שלה, בזמן שהקבוצה האחרת לא.
- קבוצה שהכריזה בלוט-רבלוט תקבל 20 נקודות ללא תלות בטריקים או בהכרזות האחרות.
קביעת הקבוצה הזוכה
המשחק ממשיך עד שאחת הקבוצות מגיעה לניקוד היעד (501, 701, או 1001), מה שיהפוך אותה למנצחת.
אם שתי הקבוצות מגיעות (או עוברות) לניקוד היעד באותו הזמן, זו עם הניקוד הגבוה יותר זוכה. אם לשתי הקבוצות אותו מספר נקודות, הן ישחקו סיבוב נוסף שיקבע את זהות הזוכה!
זכרו, בלוט הוא משחק של אסטרטגיה! בחנו את הקלפים שלכם בזהירות, שימו עין על מהלכי היריב, והשתמשו בקלפים שלכם בתבונה.
עכשיו אתם מוכנים להנות מהמשחק, משחק נעים!
טיפים ואסטרטגיה
- למדו את הקלפים שלכם בקפידה לפני שתחליטו לקחת את הקלף העליון בשלב המיקוח. אם תקחו את הקלף ולא תשיגו מספיק נקודות בסיבוב, תפסידו נקודות יקרות שיעברו ליריבה.
- יש מספר סיבות לקחת את הקלף העליון. אולי יש לך הרבה קלפים מהסדרה השליטה, אולי יש לך קלפים חזקים מהסדרה השליטה (למשל נסיך ותשע), או שיש לך הרבה קלפים חזקים מהסדרות הרגילות.
- עקבו אחרי המהלכים של היריבה, במיוחד אם הם לא לקחו את הקלף העליון. זה יכול לרמז משהו על הקלפים שלהם. אולי אין להם את התשע ואת הנסיך השליטים?
- תשקלו האם להכריז על הקלפים שלכם. ליריבים שלכם עשויה להיות הכרזה יותר חזקה. בנוסף, קחו בחשבון שהיריבים יוכלו לראות את הקלפים של ההכרזה.
- כשהשותף שלכם עומד לנצח בטריק, יש לכם שתי אפשרויות. תוכלו לשחק קלף חזק כדי להוסיף לניקוד של הקבוצה במידה והשותף שלכם ינצח, או שתוכלו לשמור את הקלף החזק שלכם לתור עתידי, וכרגע לשחק קלף חלש יותר.
- שמירה של קלפים חזקים לתורות עתידיים עשויה להיות מועילה, אך היזהרו, זה יכול להביא לתוצאה הפוכה. אם תפסידו את הטריקים הבאים, אתם עלולים למסור ליריבים שלכם הרבה נקודות מאותם קלפים חזקים.
- שיקלו לשחק עם הקלפים השליטים שלכם מוקדם במהלך הסיבוב, במקום לשמור אותם לתורות עתידיים. אם תעשו זאת, תוכלו לקבוע את הקצב של הסיבוב ו"לפשוט" את השחקנים האחרים מהקלפים השליטים שלהם, מה שיאפשר לכם לשחק קלפים רגילים בלי לחשוש שמישהו "ישלוט" עליכם.
- מצד שני, שמירה של הקלפים השליטים לתורות עתידיים עשויה להועיל. הם יוכלו לשמש אתכם כשלא תוכלו להמשיך את הסדרה, וגם הם יגדילו את הסיכוי שתנצחו בסיבוב האחרון שמקנה בונוס.
- שימו לב למהלכי היריבים: נסו לזכור את הקלפים שהם שיחקו. זה יכול לעזור לכם להבין איזה קלפים נשארו להם וכך תוכלו לתכנן את האסטרטגיה שלכם בהתאם.
- היו עירניים למצב הניקוד: אם הקבוצה שלכם קרובה להשיג את ניקוד היעד, אולי תעדיפו לשחק באופן שמרני יותר. מצד שני, אם אתם הרחק מאחור, תעדיפו אולי לקחת יותר סיכונים.
כנקודה אחרונה, זיכרו שהמטרה בבלוט היא לא לנצח בכל טריק או בכל סיבוב, אלא להגיע לניקוד היעד לפני היריבים שלכם. הישארו ממוקדים, ותמיד תחשבו כמה צעדים קדימה.
עכשיו, אספו את הקלפים שלכם, קחו נשימה עמוקה, ותנו לכיף להתחיל! בהצלחה, ומי יתן והקלפים ישחקו לטובתכם!